Луксузно реиздање чувеног концертног албума “5. април ’81”: “Бијело дугме” на врхунцу снаге

0
270

Након 40 година култни концерт “Бијелог дугмета” из клуба “Кулушић” поновно излази на винилу у издању “Croatia Recordsа”, бившег “Југотона”.

Овај пројекат наставља прославу 40 година новог таласа започету издавањем четири луксузна винилна реиздања албума: “Пакет аранжмана”, деби албума “Електричног оргазама”, “Бистрији или тупљи човек бива кад”,  класик бенда “Шарло акробате”, те првенац “Хаустора” назван именом групе, а завршава се уз реиздање албума “5. април ’81”, славног “Бијелог дугмета”. Обогаћено винилно реиздање, које стиже 40 година након објаве оригиналног албума, важи за најбоље концертно издање “Бијелог дугмета”, најпопуларнијег и најкомерцијалнијег рок бенда на овом простору. Музички критичар Бојан Мушћет у књижици реиздања, тврди да су се Горан Бреговић и “Бијело дугме” прецизно позиционирали међу новом, младом публиком, која је стасала на панку и новом таласу са албумом “Доживјети стоту”

– Албум је промовисан на великој југославенској турнеји у склопу које су 2. марта 1981. године наступили на великом концерту у загребачком “Дому спортова”. Потпуно неочекивано одлучили су направити још један тајни загребачки наступ у загребачком клубу “Кулушић”. Култно мјесто југославенског новог таласа тако је угостило “Бијело дугме” на наступу који се није рекламирао. Ипак, усмена предаја испунила је 5. априла 1981. године “Кулушић” до посљедњег мјеста – рекао је Мушћет. Концерт је представио “Бијело дугме” у једном другом издању, енергетски супериорнијем него на осталим лајв издањима, а однос између бенда и публике био је много интимнији и директнији него на великим концертима током турнеје. Бебек је показао да је најбољи фронтмен тог времена, а бенд је показао да има шта за рећи у временима новог таласа.

Тон мајстор концерта био је Хрвоје Хегедушић који се такође у тексту за ово издање присјетио тих тренутака  Тада је био тон мајстор у продукцији “Радио Загреба”, а интерес за снимања јавних наступа био је велик, јер су тада добили нова тонска кола са 24-каналном технологијом. Присјетио се и једног занимљивог тренутка са миксања албума.

– Брега није био задовољан звуком снимљеног брејка на бубњевима на једној пјесми, а како су сви већ отпутовали са инструментима, требало је импровизовати. Узео сам обичан дрвени сто и динамички микрофон, а Брега је узео палицу и одсвирао дионицу по столу. Покушајте пронаћи то мјесто на плочи – нећете успјети! Не разликују се звукови бубњева од звукова тог стола. Па сад реците да то нису била сјајна времена – рекао је Хегедушић.

Осим текстова Мушћета и Хегедушића, књижицу краси и постер те аутограм карта са аутограмима свих чланова бенда, а ту је и фотографија Синише Босанца из “Кулушића” с Гораном Бреговићем у главном фокусу. Уз винил долази и код за преузимање МП3 верзија пјесама које су ремастеризоване са оригиналних магнетофонских трака.

Омот

Албум је те 1981. године са собом носио и одређене контроверзе због насловница на којима су се налазиле фотографије голишаве дјевојчице, које су биле дјело сарајевског фотографа и дизајнера Драган С. Стефановића. Тако да је уз његову дозволу, али и дозволу оца, нажалост преминуле дјевојчице, глумца, ТВ водитеља и забављача Младена Јеличића Троке, урађена нова насловница која је највјернији приказ оригиналне концепције омота. Ликовно обликовање реиздања радио је врхунски дизајнер Дарко Кујунџић.