Република Српска је препознала значај и улогу брзих путева и аутопутева у данашње вријеме, а нови километри биће завршени половином 2022, каже у интервјуу за “Глас Српске” директор предузећа “Аутопутеви Републике Српске” Душан Топић.

Ширење мреже аутопутева је један од стратешких циљева у републичким планским документима, а Топић истиче да, када се подвуче црта, има доста разлога за задовољство и оптимизам ако се узму у обзир прилике у којима Српска функционише.

– С обзиром на то да двије године живимо и радимо у условима пандемије, која је готово зауставила читав свијет, можемо и морамо бити задовољни урађеним. Српска има у употреби 106 километара аутопутева, али на томе се није стало, јер смо успјели да обезбиједимо континуитет у реализацији великих инфраструктурних пројеката. Већ средином 2022. ће добити нових шест километара и то на паневропском коридору 5Ц, на правцу од Товире до Костајнице. Крајем новембра почела је и изградња још једне дионице на том коридору, технички можда и најзахтјевније у односу на све досадашње. Ријеч је о добојској обилазници, односно дионици од Костајнице до Путниковог брда и границе са ФБиХ. Мало прије тога озваничен је почетак изградње аутопута Бањалука – Приједор – Нови Град, прва фаза Бањалука – Приједор, који је специфичан, јер први пут улазимо у реализацију пројекта путем концесије. Никако не смијемо да заборавимо да је у 2021. интензивно рађено и на изградњи моста преко Саве код Градишке, на који смо чекали дуже од деценије, а у току је и изградња моста преко Саве код Раче који је први корак у реализацији пројекта изградње аутопута ка Србији. Када на све додамо пројекте у припреми, попут аутопута ка Србији, односно Рача – Бијељина, Бијељина – Брчко и Брчко – Вукосавље, те треће дионице на коридору 5Ц од Товире до Вукосавља, можемо бити задовољни – каже Топић.

ГЛАС: Да ли је Српска могла до сада имати више километара аутопута?

ТОПИЋ: Увијек ће бити оних који ће тврдити да се морало и могло више урадити и изградити. Ако у обзир узмемо да Српска до прије десет година није имала ни метра аутопута, а да данас у саобраћају имамо два аутопута дужине 106 километара, те ако знамо у каквим политичким и економским условима су ови пројекти реализовани, не можемо да будемо незахвални и незадовољни урађеним. Припремамо и почињемо реализацију пројеката у складу са нашим финансијским могућностима. Имамо и несебичну подршку представника власти Српске који су имали снаге, воље, жеље и, прије свега, визију развоја инфраструктуре, те су међу главне приоритете уврстили изградњу мреже аутопутева и брзих путева. Без њихове подршке, као и финансијске подршке европских банака, тешко да бисмо дошли и до ових 106 километара.

ГЛАС: Какви су планови за 2022. годину?

ТОПИЋ: Настављамо са реализацијом започетих пројеката, а ако све буде текло по плану, започећемо и нове. Наиме, убрзо очекујемо расписивање тендера за избор извођача радова на трећој дионици коридора 5Ц, на правцу од Товире до Вукосавља. Тендерска процедура требало би да буде завршена током зимских мјесеци како бисмо на прољеће већ могли да дођемо до уговора за извођачем и почетка радова. У току је тендерска процедура за избор извођача радова на правцима Рача – Бијељина и Вукосавље – Брчко. Ако све буде текло према плану, очекујемо да и у том дијелу до прољећа дођемо до извођача и уговора, а убрзо и до почетка радова.

ГЛАС: Српска прави путне повезнице са Србијом и Хрватском, а тиме се прикључује на европску мрежу аутопутева. Да ли је још “жив” пројекат изградње дионице ка Млиништу?

ТОПИЋ: Послије неколико година затишја и стагнације можемо рећи да се ствари поново покрећу у добром смјеру. Прије неколико година дошли смо и до комерцијалног уговора са кинеском компанијом “Синохидро” и пред преговоре о преференцијалном кредиту са кинеском државном банком. У том тренутку банка је почетак преговора условила писмом подршке од стране заједничких органа БиХ. То писмо, нажалост, никада из Сарајева није упућено у Кину, јер је пројекат блокиран од стране тадашњег сазива Савјета министара. Посљедњих мјесеци поново се почело разговарати о том пројекту, посебно због чињенице да је саставни дио аутопута Гламочани – Млиниште и обилазница око Бањалуке, што ће утицати на растерећење саобраћаја у граду. У наредном периоду интензивираћемо активности на реализацији овог пројекта.

Мостови

ГЛАС: У току је градња два важна моста, преко Саве код Градишке и на Рачи. Да ли ће све бити завршено у роковима или можда и прије? 

ТОПИЋ: Занимљива је чињеница да је изградња оба моста почела готово истовремено, те је и због тога веома интересантно гледати напредак. Мост преко ријеке Саве код Градишке, на који смо баш дуго чекали, иде својом динамиком и можемо са сигурношћу рећи да ће све бити завршено и прије предвиђеног рока. Исто је и са мостом преко ријеке Саве код Раче који ће у догледној будућности спајати не само два аутопута већ и два највећа српска града – Бањалуку и Београд.