Психолози са Бечког универзитета Хелмут Ледер и Матју Пеловски су заједно са својим тимом истражили који фактори чине естетски лијепу фотографију.

Паметним телефоном можемо снимити фотографије високог квалитета, али за слику која се перципира као лијепа, потребно је више од добре камере.

Социјалне мреже, вијести и оглашавање свакодневно нас преплављују великом количином слика. Томе доприносимо и сами, јер су паметни телефони сада одлични фотоапарати који дају висок квалитет слике, чак и без стручног знања. Међутим, сваку фотографију не доживљавамо као лијепу, док нас поједине ипак очарају.

  • Поред основних карактеристика слике, фокусирамо се првенствено на особу која користи паметни телефон и контекст у којем се слика снима и дијели – објашњава Хелмут Ледер.

Овисно о томе да ли гледате селфие, фотографију са планинарења, излета или фотографију из посљедње посјете ресторану, врло различити аспекти могу помоћи да се утврди да ли се слика доживљава као естетска или не.

Као основу за то, истраживачи су развили теоријски модел естетике слике у фотографији паметних телефона. Свако гледање слике покреће низ процеса когнитивне обраде.

У дјелићима секунде, перцепција биљежи битне аспекте фотографије као што су боја, контраст или освјетљење. Само на основу ових карактеристика, слике би се могле оцијенити као неестетске, на примјер ако су јако или слабо изоштрене или потпуно ван фокуса.

Аспекти композиције слике, као што су симетрија, сложеност или детаљи слике, такођер утјечу на први утисак. Међутим, ако погледате слике неколико секунди дуже, укључују се виши мисаони процеси.

То могу бити сјећања која се повезују са сликом или одређено значење које људи приписују садржају слике, на примјер колико је важна особа која се приказује.

Научници провјеравају да ли слика одговара нашим идејама и очекивањима или колико одговара ситуацији у којој је снимљена.

Естетски лијепа фотографија подразумијева компилацију свих ових варијабли.

Истраживање је објављено у часопису „Фронтиерс ин Психолоџи“.