Током љетних мјесеци климатске прилике се мијењају, па је веома важно ускладити исхрану са високим температурама. За вреле љетне дане треба одабрати неколико намирница које се убрајају у лагану храну и које „хладе“ наше тијело.

Када жива на термометру почне да показује температуру изнад 25 степени, многи стручњаци предлажу „лакшу храну“, како би наш организам лакше функционисао.

Лака храна је она која се брже и лакше вари, па се самим тим те намирнице не задржавају дуго у нашем тијелу и не оптерећују органе за варење. То значи да у исхрану треба уврстити пуно сезонског поврћа и воћа, а избацити тешку храну која нам „загријава“ тијело. Најлакше и најбрже се варе угљени хидрати, протеини, а најтеже и најспорије масти.

Намирнице које садрже висок проценат воде одличне су за вреле љетне дане, јер хидрирају наш организам. Важне су и за људе који не уносе довољну количину течности.

1. Краставац

Иако је незамјенљива намирница у љетним мјесецима, због своје нутритивне вриједности, љекари препоручују узимање овог поврћа током цијеле године. Краставци су пуни витамина Це, у траговима су ту сви витамини Б групе, а садрже и каротен.

Од минерала краставци су богати фосфором, калијумом, гвожђем, манганом и јодом. Избалансиран однос натријума и калијума (мали проценат натријума, висок калијум) чини га савршеним диуретиком који помаже у избацивању течности и токсина из тијела.

Краставац је једна од најздравијих намирница са најмање калорија – само 100 грама краставца садржи 15 калорија.

Не садржи масти или холестерол. Кора краставца је користан избор влакана која регулишу варење и помажу у топљењу масти. Краставац садржи око 96 одсто воде.

2. Парадајз, извор витамина и влакана

Сочан, укусан, здрав, намирница која освјежава. Богат је ликопеном и витамином Це, има мали проценат калорија. У себи садржи око 95 одсто воде. Садржи и фосфор и бакар. Важан је за здраву кожу и чврсте кости, јер помаже у јачању кошчаног система.

Снижава крвни притисак и спречава развој карцинома. Важан је у исхрани дијабетичара.

3. Зелена салата

Добра је комбинација ниског садржаја калорија и велике количине воде, око 96 одсто. Одличан је извор влакана, а препоручује се особама које пате од опстипације. Гвожђе и бакар у салати веома су корисни за побољшање крвне слике.

Зелена салата има и заштитну улогу против неких облика рака (на органима за варење и дисање).

Салату је најбоље јести на почетку оброка, јер отвара апетит и брзо се вари. Сирово сјеме сунцокрета, сусама, бундеве и лана препоручљиво је за комбинацију са салатама од поврћа.

4. Лубеница

Многим људима је омиљена током љетних мјесеци, убраја се у здрав, укусан и сладак залогај. У себи садржи 92 одсто воде.

Садржи есенцијалне витамине А, Це и Б6. Лубеница садржи и магнезијум, који помаже у регулисању рада мишића и нерава. Спречава и бол у мишићима.

5. Шпинат као лијек

Здраво зелено поврће које у себи садржи око 92 одсто воде, богато магнезијумом, калијумом и витаминима Б групе. Важан је јер нашем тијелу даје енергију.

Шпинат као природни извор витамина, минерала и влакана, богат је и фитонутријентима, посебно бета-каротеном и лутеином, који га чине поврћем са доста антиоксиданата који штите ћелије у тијелу. Припада истој породици биљака као цвекла, блитва, репа.

Обезбјеђује проток кисеоника до ћелија и ткива: шпинат садржи гвожђе, које утиче на количину хемоглобина у крви.

6. Паприке

Наранџаста, жута,црвена, љубичаста или зелена, слатка или љута, паприка је одувијек важила за изузетно здраву храну јер је богата витаминима и минералима који су неопходни људском организму.

Паприка поред великих количина витамина А, Б и Це витамина, који су важни за јачање имунитета, садржи и витамине Б1 и Б2. Због витамина Е, ово поврће се користи у превенцији рака.

Од минерала има највише калијума, фосфора и гвожђа. Количина воде коју садржи је приближно 89 одсто, док количина етеричних уља у сјемену зависи од количине присутног капсаицин алкалоида.

7. Јагоде

Слатко воће које многи људи обожавају. Осим што су богате антиоксидансима и витамином Це, јагоде садрже више од 90 одсто воде у себи.

8. Диње

Слатко воће са високим садржајем воде, око 90 одсто. Диња је богата калијумом који је одличан за одржавање хидрираности тијела.

Диња садржи изузетно мало калорија и масти, а њен плод садржи 95 одсто воде, један проценат бјеланчевина, 5,5 одсто шећера, један грам биљних влакана, лимунску киселину… Богата је витаминима Б и Це, а од минерала садржи фосфор, калцијум, магнезијум, калијум, гвожђе, цинк…

Спречава дехидрацију организма. Због високог садржаја и воде и електролита, диња добро балансира њихов однос и задржавање неопходних електролита у организму.

9. Ананас

Воће које је одличан извор витамина Це, са око 87 одсто воде. Ананас је најпопуларније тропско воће и с правом носи назив „краљица воћа“. Богат је минералима као што су гвожђе и манган, садржи много витамина Це, као и бета каротена. Садржи и ензим бромелаин, који природно подржава варење.

Поред тога, ананас садржи серотонин и ванилин. Овај други дјелује као појачивач расположења, док серотонин дјелује као транспортер супстанце до мозга и одговоран је за задовољство и добро расположење. Ананас може позитивно утицати на жељу за храном и анксиозност.