Вода заправо чини 55 одсто просјечног женског тијела и око 60 процената тијела одраслих мушкараца, мада то лако може да се превиди, јер увијек размишљамо и говоримо о мишићима, костима, органима и мастима у нашим тијелима који су често у центру пажње, кажу на Clevekand Clinic.

Баш као што је трави у парку и биљкама у башти потребна вода да би расле и напредовале, тако и “ми зависимо од воде да бисмо преживјели”, каже Кетрин Брукинг, регистровани дијететичар, суоснивач консултантске компаније о исхрани Аppetute fo Health у Сан Франциску.

“Вода помаже да се поврати течност изгубљена метаболизмом, дисањем, знојењем и уклањањем отпадних материја. Такође, помаже у спријечавању прегријавања, одржава кожу здравом и неопходна је за правилно варење” каже она.

Од суштинске је важности да пијемо воду сваки дан, али већина људи не испуњава своје дневне потребе за водом, потврђује Роксана Ехсани, регистровани дијететичар нутрициониста у Мајамију и портпарол за националне медије Академије за исхрану и дијететику. У ствари, према неким научним процјенама, око 75 одсто Американаца је хронично дехидрирано, што није нимало добро за наше здравље. Студија објављена у часопису ACSM’s Health & Fitnes Journal открила је да чак и минимална дехидрација од око 2 одсто може изазвати умор, главобоље, потешкоће у концентрацији, вртоглавицу и још много тога.

“Одржавање одговарајуће хидратације може имати дубок утицај на то како се осјећамо. За оне којима је веома важно како им изгледа кожа, правилна хидратација може имати приметан позитиван утицај и на изглед наше коже” каже Лаурен Манакер, регистровани дијететичар и власник Nutrtion Now Counseling Чарлстону, Јужна Каролина.

Да би покушали да обезбједе довољну количину воде за добро функционисање организма, након што схвате да су преко дана “пресушили”, неки људи се заклињу у чашу воде пре спавања. Ово би можда могла да буде добра стратегија која ће нам помоћи да покријемо наше потребе за водом, али да ли може да нам се врати као бумеранг. Стручњаци о овоме нуде своја мишљења и сјавете.

Предности чаше воде прије спавања

Велики број људи можда не пије довољно течности током дана или не конзумира довољно хране богате водом.

“Стварање навике да се попије чаша воде прије спавања може помоћи да се испуни квота течности у послљдњим минутама дана. Неким људима, вода попијена прије спавања може да помогне да боље спавају, јер им помаже да се зноје, што им помаже да одржавају умјерену температуру тијела и да им самим тим буде пријатније” сматрају Манакер и Брукинг.

Пошто температура игра велику улогу у обезбјеђивању мирног сна, ово свакако може бити благодет.

Вода прије спавања има и своје недостатке

Ипак, испијање неколико чаша воде непосредно прије него што се ушушкате да спавате није најмудрија стратегија, слажу се Брукинг, Ехсани и Манакер. То је зато што “испијање воде непосредно прије спавања, посебно у великим количинама, може довести до тога да се често будите због одласка у тоалет, што може негативно утицати на сан”, каже Манакер.

Док неки људи вјерују да им вода попијена непосредно прије спавања може помоћи да смршају, Брукинг каже да још не знају одговор и да још нису одлучили да ли је то добро или лоше. У ствари, мало је вјероватно да ће тежина заиста кренути наниже. Осим тога, могући поремећај сна, као посљедица (због одласка у тоалет неколико пута током ноћи), може да поништи сваку корист.

“Лош сан може утицати на хормоне глади и ситости, због чега током дана можемо да будемо још више гладни” каже Брукинг.

Вода попијена непосредно прије спавања не мора нужно да помогне у губитку тежине, додаје Ехсани. Истина, постоје студије које повезују довољан унос воде са укупним губитком тежине, али то није повезано са уносом прије спавања. То се односи на конзумирање довољно воде током и око оброка, каже она.

Количина воде коју треба да пијемо пре спавања зависи од неколико фактора:

– колико смо воде попили раније током дана
– ако смо вежбали
– температуре нашег окружења (већа топлота доводи до више знојења, а потребно је више воде да би се надокнадила изгубљена течност)
– грађе нашег тијела

За просечну особу, “рекла бих да би 2,5 до 3,5 дл воде прије спавања требало да буде довољно да утолите жеђ – и надам се да то није превише да бисте морали да трчите у тоалет неколико пута током ноћи. Сви се ми разликујемо, тако да можете да тестирате количине и видите шта вам највише одговара да останете хидрирани и да у исто вријеме имате користи од доброг сна”, каже Ехсани.

Суштина приче о чаши воде прије спавања

Тајминг је мање важан од укупног уноса течности током дана, каже Брукинг, а размак између уноса воде не само да ће помоћи у одржавању тежине, већ ће и одржавати ниво енергије вишим, ваш мозак оштријим и бешику у равнотежи. Тако нећете морати да сваки час да се будите да бисте трчали у тоалет усред ноћи.

“Препоручујем да останете хидрирани током дана, а затим смањите унос течности сат или два прије спавања да бисте на минимум свели поремећај сна. Запамтите да за мршављење (још увијек!) нема чаробног лијека. Трикови као што је супер-хидратација непосредно прије спавања неће дати сјајне резултате и могу да се врате као бумеранг ако вам ометају сан” каже Брукинг.

Тијело регулише равнотежу течности током дана, тако да снабдијевање оним што му је потребно током цијелог дана може да понуди неке предности, каже Манакер. Идеално је пити воду у сталним интервалима умјесто да пијете једну велику количину у одређеном тренутку.

National Academy of Medicine препоручује 11½ шоља воде дневно за жене и 15½ шоља дневно за мушкарце. Овде се, наравно, рачунају хидратантна храна (намирнице које природно садрже више од 50 одсто воде), чај и кафа!

“Нисте ни близу тог броја? Почните полако и повећавајте количину коју пијете. Сада пијете само 4 до 5 шоља? Поставите циљ од најмање 6 чаша дневно” савјетује Ехсани.

Да бисте успјели у скидању килограма, испробајте ове додатне савјете који обезбеђују хидратацију:

– ставите леп бокал за воду надохват руке
– подесите подсјетник у календару или аларм да пијете 2,5 дл сваког сата
– преузмите бесплатну апликацију која вас подсјећа и прати колико шоља воде дневно пијете.
“Да не бисте пили литре воде ноћу, а затим прекидали сан, покушајте да пијете воду дослиједно током дана како бисте остали хидрирани” закључује Ехсани.