КРУНИЋ: АКТИВНО СТУДИРА ОКО 20 СТУДЕНАТА СА ИНВАЛИДИТЕТОМ

0
41

На Универзитету у Источном Сарајеву активно студира око 20 студената са инвалидитетом, а стратешко опредјељење је да се и даље обезбиједи једнак приступ високом образовању свим дијеловима друштва, изјавила је проректор за науку, истраживање и развој Јелена Крунић.

Крунићева је у паузи дводневног састанка, у Ректорату Универзитета у Источном Сарајеву, пројектног тима „Хокинг“ /Hawking/ пројекта, који представља пионирски подухват с циљем дигиталне трансформације у високом образовању за студенте са инвалидитетом на Балкану, истакла да имају врло активан Центар за помоћ студентима са инвалидитетом и да су факултети и академије прилагођени за студенте са одређеним потешкоћама.

Она је навела да је Универзитет у Источном Сарајеву, осим образовања, усмјерен на јачање научноистраживачког и умјетничког рада, очување традиције и културе, али и интернационализацију.

Крунићева је рекла да је једна од активности коју спроводе у оквиру интернационализације и учешће у међународним пројектима и да сматра да су до сада препознати као лидери у тим активностима, јер су били партнери у великом броју пројеката и изразила наду да ће тако бити и убудуће.

  • Ми смо данас и сутра домаћини међународног пројекта `Хокинга` који се финансира из програма ЕУ, а који је инспирисан радом и активношћу доктора Стивена Хокинга и усмјерен је ка томе да обезбиједимо једнак приступ високом образовању свим дијеловима друштва, укључујући и ту посебну групу, односно особе са инвалидитетом, рекла је Крунићева новинарима у Источном Сарајеву.

Она је додала да, према подацима, у земљама Балкана, само 30 одсто особа са инвалидитетом завршава средњошколско образовање, а тај проценат је још мањи што се тиче универзитета и да само око три одсто студената са инвалидитетом добија универзитетску диплому.

  • Циљ овог пројекта је да промијенимо ту причу и да омогућимо лакшу транзицију средњошколаца ка високом образовању. Кроз овај пројекат и различите активности које подразумијевају едукације како наставног и ненаставног особља на универзитету, сарађујемо са школама, вршимо обуке, имамо контакте са особама са инвалидитетом и њиховим родитељима, како бисмо повећали упис тих студената на високошколске установе, укључујући и Универзитет у Источном Сарајеву, додала је Крунићева.

Декан Филозофског факултета Универзитета у Источном Сарајеву Владан Бартула рекао је да од 2018. године у оквиру факултета ради Центар за студенте са инвалидитетом.

  • То је наш факултетски центар, али уједно и центар нашег Универзитета. Ми пружамо подршку нашим студентима, али смо отворени и за све друге студенте нашег Универзитета, као и за стране студенте који долазе са партнерских универзитета са којима имамо остварену међународну сарадњу, навео је Бартула.

Он је додао да Филозофски факултет у оквиру својих научноистраживачких и наставних дјелатности жели да охрабри потенцијалне будуће студенте који желе да сагледају рад овог центра, да им омогући приступ базама и опреми, али и да охрабри особе са инвалидитетом да дођу и да упишу било који студијски програм.

  • Овај центар је ту да им пружи сваку подршку. Драго ми је што ћемо сутра имати прилику да угостимо све ове сјајне људе који раде врло значајан научни и хуман посао на Филозофском факултету и бићемо им домаћини и показати капацитете и опрему којом располажемо. Тако ћемо још једном, у ствари, потврдити мисију и овог Универзитета и нашег факултета да се јако бринемо за све категорије наших студената и желимо да будемо на располагању као подршка свима, поручио је Бартула.

Професор на Универзитету Црне Горе Веселин Мићановић, који је и координатор „Хокинг“ пројекта, рекао је да је ово један у низу пројеката који се тиче развоја инклузивног друштва, инклузивног универзитета и од њега се очекује много тога у погледу реализације задатака приближавања универзитета особама са инвалидитетом.

  • У том циљу наш главни, кључни задатак је прилагођавање платформи, односно сајта универзитета особама са инвалидитетом и омогућавање и препознавање особа које су спремне за наставак даљег школовања након завршеног средњошколског циклуса, навео је Мићановић.

Он је додао да очекују да фокус буде на начинима, контактима и видовима могуће сарадње са средњим школама и проналажењу најбољег пута да би особе са инвалидитетом могле укључити у даљи процес образовања.

„Хокинг“ је велики конзорцијум од 15 институција и обухвата седам високошколских установа са Балкана, из БиХ, Црне Горе и Албаније, затим високошколских установа из ЕУ и земаља придружених програму Словеније, Турске, Португалије, Србије и Кипра, као и три невладине организације из земаља Балкана.

Предвођен Универзитетом Црне Горе, циљ овог трогодишњег пројекта /2023-2026/ јесте да се бави изузетно видљивим неједнакостима са којима се суочавају лица са инвалидитетом, посебно у смислу образовних и радних могућности у региону.

Основни фокус „Хокинг“ пројекта је промоција дигиталне трансформације у високом образовању кроз призму социјалне правде, наглашавајући једнакост, правичност и приступачност за студенте са инвалидитетом.

Пројекат се фокусира на успостављање снажних веза између универзитета и заједница путем ангажмана са неакадемским партнерима, као што су школе и општине.