Од 2000. године, сваког 4. фебруара широм свијета обиљежава се Свјетски дан борбе против рака.
Иницијативу за обиљежавање покренула је Међународна унија за контролу рака с (UICC – Union for International Cancer Control) циљем подизања свијести, боље информисаности и подстицања бројних активности из подручја контроле рака широм свијета.
Према процјенама глобалне здравствене статистике (GLOBOCAN) у 2022. процјењује се да је било 20 милиона нових случајева рака са стопом инциденце 196,9 и 9,7 милиона смртних случајева узрокованих раком са стопом морталитета 91,7.
Процјењени број људи који су били живи у року од пет година након постављања дијагнозе рака био је 53,5 милиона. Отприлике 1 од 5 особа током живота развије рак, а отприлике 1 од 9 мушкараца и 1 од 12 жена умре од те болести. Најчешћи новооткривени случајеви рака код мушкараца били су: рак плућа (15,2%), рак простате (14,2%), рак дебелог цријева и ректума (10,4%). А најчешћи новооткривени случајеви рака код жена према подацима GLOBOCAN- а су рак дојке (23.6%), рак плућа (9,4%) и рак дебелог цријева и ректума (8,9%).
Према процјенама Свјетске здравствене организације очекује се да ће до 2040. године доћи до повећања броја обољелих од рака за око 40% у односу на 2020. годину, при чему се највећи пораст предвиђа у земљама са ниским и средњим приходима.
Око 70% свих пријевремених смрти од рака у свијету региструје се у неразвијеним и средње развијеним земљама. Већина пријевремених смртних исхода од рака у овим земљама јавља се због разлика у нивоу образовања, прихода, мјеста становања, етничке припадности, расе, пола, сексуалне оријентације, старости и других обиљежја.
Процјене су да је у свијету око 1/3 свих смртних исхода од рака у вези са пет водећих фактора ризика (повезаних са понашањем и исхраном): високим индексом телесне тежине, ниским уносом воћа и поврћа, недостатком физичке активности, употребом дувана и алкохола.
Превентивне активности на пољу спречавања настанка малигних болести веома су разноврсне и представљају кључни јавноздравствени приступ у процесу контроле и сузбијања малигних болести. Препоруке за превенцију односе се на стварање навика које чине здрав начин живота и које могу имати утицај на смањење вјероватноће настанка не само рака већ и других незаразних болести.
Процјене говоре да се чак 40% малигних болести може избјећи примјеном интервенција у животном стилу: престанком пушења, ограниченим конзумирањем алкохола, избјегавањем претјераног излагања сунцу, задржавањем просјечне тежине, конзумирањем здраве хране, физичком активношћу, као и заштитом од инфекција које се могу развити у рак.
Добра информисаност и разумијевање фактора ризика утичу на подизање свијести о значају превенције и бриге о свом здрављу, те су значајни за побољшање здравствених исхода. Раним откривањем и лијечењем може се смањити смртност од рака. Примјери дјелотворних интервенција и стратегија су контрола дувана и вакцинација против ХПВ-а.
Претходном кампањом борбе против рака (од 2022. до 2024. године под слоганом „Close the Care Gap“) настојало се указати на неједнакости у приступу њези узроковану мјестом становања, социоекономским статусом, етничком припадношћу, старошћу и другим обиљежјима.
Ове године почиње нова кампања под слоганом „United by Unique“ (2025-2027) и означава промјену у приступу који ставља људе у центар бриге о раку. Ова иницијатива наглашава разумијевање и дефинисање јединствених потреба појединаца, породица и заједница, при томе осигуравајући да лијечење и њега буду прилагођени различитим перспективама. Трогодишњи пут од подизања свијести до предузимања акције има циљ стварање колективног наратива који наглашава важност саосјећања и персонализоване његе. Свако има јединствене потребе, јединствену перспективу и јединствену причу, а ипак људи погођени раком су уједињени у заједничкој амбицији да смање оптерећење раком и побољшају квалитет живота.
Брига фокусирана на људе прихвата свакога онаквим какав јесте и има циљ да продуби везу не само између пружалаца здравствених услуга и пацијената, већ и са цијелим заједницама. Због тога Свјетски дан борбе против рака наглашава да сви – пацијенти, породице, заједница имају важну улогу у кампањи.
Свако искуство са раком је јединствено и кампања наглашава да будемо уједињени у томе да гледамо даље од болести и видимо особу прије пацијента, да створимо окружење у којем су потребе људи и заједница у центру здравствених система. Ове године се ради о препознавању и потврђивању сваког јединственог искуства, његовању осјећаја заједнице и заједничке сврхе међу онима који су погођени раком.